Для майбутніх першачків


Творчі способи навчання дитини літер алфавіту

1. Виготовте свій ексклюзивний буквар

2. У поїздках грайте у гру «Розшукай літеру»

3. Співайте пісні про алфавіт

4. Грайте у гру за допомогою карток

5. Випікайте печиво у формі літер

6. Зробіть алфавітний фотоколаж

7.«З «А» починається акула»

8. Грайте в алфавітне лото

9. Малювання алфавіту пальцями

10. Грайте в алфавітні хованки

Опис перелічених ігор тут:   http://childdevelop.com.ua/articles/edu/891/

Готовність дитини до школи

Бути готовим до школи - не означає вміти читати, писати та рахувати. Бути готовим до школи - означає бути готовим усього цього навчитись
    Сьогодні усі батьки серйозно готуються до вступу дитини у школу: витрачається чимало коштів на придбання всього необхідного, ретельно обирають навчальний заклад, дитині дають цінні настанови. Але ж просто вдягнути дитину у красиву форму, дати до рук модний ранець із різнобарвними зошитами – цього не достатньо. Дуже важливо – психологічно підготувати дитину до школи. Саме психологічний аспект допомагає дитині навчатись чи, навпаки, гальмує навчання, незважаючи на хороші інтелектуальні дані.
   Що ж це таке, психологічна готовність дитини до школи? Це необхідний і достатній рівень психічного розвитку дитини для засвоєння шкільної програми в умовах навчання в чималому колективі однолітків. Психологічну готовність можна сформувати ближче до семи років шляхом розвивальних занять .
   Психологія, як наука, виділяє два аспекти психологічної готовності дитини до навчання у школі: особистісний (мотиваційний) та інтелектуальний. На інтелектуальному рівні в дитини має бути певний рівень розвитку пізнавальних процесів (пам'ять, мислення, логічні зв'язки, мовлення, увага тощо). На мотиваційному – дитина має бути готова до зміни власної соціальної позиції, дуже важлива наявність бажання вчитись. Дитина може з радістю піти до школи, але це ще не означає, що дитина бажає чи готова вчитись. Ходити до школи й навчатись у школі - дві різні речі.
  До успішного навчання у школі дитину слід підготувати, допомогти їй розвинути власні навчальні здібності. Дати поштовх до розвитку, а не навчати програмі першого класу вже в дитячому садочку. Навчання шкільній програмі до першого класу завдає дитині величезної шкоди, а саме її самооцінці, оскільки вчитись дитині належить тоді, коли в неї достатньо зрілі та розвинені для цього навчальні процеси. Також дитині знадобиться вміння долати труднощі, доводити розпочату справу до завершення.
  Для успішного розв'язання задач у майбутньому дитині необхідні розвинені аналітичні навички: уміння порівнювати, робити висновки та узагальнювати. Для розвитку цих здібностей достатньо прочитати дитині книжку та попросити її переказати те, що вона запам'ятала, відповісти на деякі запитання батьків чи вихователя за змістом книжки. Це допомагає дитині розвинути вміння аналізувати зміст прочитаної книги, а значить, і зміст задач у майбутньому. Також це сприяє формуванню зв'язного мовлення, поповнює словниковий запас дитини новими словами, допомагає сформувати увагу. уміння зосереджуватись, пам'ять, потребу в пошуку відповідей на запитання, а також формує вміння керувати своєю поведінкою, виконувати певний час не дуже цікаві вправи. Усі ці навички слід виробляти через щоденну гру (ігри, ліплення, аплікація, спільне читання, спілкування під час прогулянки), а не у формі епізодичного навчання.

Особистісна готовність – це потреба спілкуватися з однолітками, здатність виконувати роль учня, адекватність самооцінки дитини. Важливо створити мотивацію для дитини, щоб у неї виникло бажання вчитись, пізнавати щось корисне й важливе. У цьому їй допоможе розповідь батьків про школу. Але це допоможе тільки в тому разі, якщо батьки не будуть дитину лякати школою, намагаючись привити серйозне ставлення до навчання, а дадуть дитині яскравий образ позитивної моделі шкільного життя


Кроки до успіху в читанні

(За методикою О.Кушніра)


  • Перший крок навчання власне читанню – дорослий читає і показує дитині синхронно в тексті те, що читає (як караоке).
  • Другий крок – дорослий читає, але показує синхронно те, що читає, пальчиком дитини, рухаючи її руку по тексту.
  • Третій крок – дитина показує пальчиком, що читати, а дорослий читає там, де рухається пальчик в темпі його руху. Добиваємося легкості та адекватності показу.
  • Четвертий крок – тікаємо голосом від пальчика дитини вперед і ловимо момент, коли її рука мимоволі рушить по рядку слідом за голосом.
  • П'ятий крок – дорослий читає, а дитина стежить за текстом. Темп читання дорослого - до 50-60 слів за хвилину.
  • Шостий крок. Переконавшись, що дитина стежить за читанням дорослого невимушено і легко, робимо різкий стрибок у темпі – читаємо зі швидкістю 120 слів за хвилину і більше. Поступово доводимо темп звукового орієнтира до 150 сл. / хв. Прагнемо легкості та невимушеності стеження дитиною по тексту за читанням дорослого лише очима. А де ми читаємо? Ось!
  • Сьомий крок – з подивом виявляємо, що дитина читає значно швидше подумки те, що ми читаємо їй вголос. Це і є той бажаний навик читання, а не навик озвучування тексту, який більшість батьків приймають за читання.
Плюси методики
  • Вчимося швидко. Новий підхід до навчання читанню дозволяє навчити дітей читати цілими словами за два - два з половиною місяці. За перший рік дитина освоює матеріал не тільки першого, а й другого класу.
  • Читаємо швидко. Темп читання про себе, хоча для Кушніра це і останній за значимістю критерій, не менше 300 слів за хвилину. А в традиційних системах - удвічі, утричі нижчий.
  • Діти люблять книгу. Ця любов на все життя. Якщо зазвичай діти за перші роки навчання читання освоюють три-чотири книжки, то, займаючись за методом Кушніра, вони читають щонайменше 50-60 книг. Причому це література найвищої проби, том за томом з бібліотеки світової класики. Тобто закладається величезний потенціал майбутнього розвитку людини, духовного та інтелектуального.
  • Швидкість читання не заважає розуміти сенс. Навпаки, читання без розуміння в методиці Кушніра неможливе.
  • Навчання від букви, слова до його вимови закріплює в пам'яті правильний образ слова – так, як воно пишеться, а не вимовляється. Діти, котрі навчалися за Кушніром, апріорі пишуть грамотно.

Вправи для розвитку дрібної моторики рук

Систематичні вправи на тренування рухів пальців рук роблять стимулюючий вплив на розвиток мовлення іІ готує кисть до письма Роботу з розвитку дрібної моторики рук бажано проводити систематично, приділяючи їй по 5-10 хвилин щодня. З цією метою можуть бути використані всілякі ігри і вправи.
"Кільце"
Кінчик великого пальця правої руки по черзі торкається кінчиків вказівного, середнього, безіменного пальців і мізинця; ту ж вправу виконувати пальцями лівої руки; одночасно пальцями правої і лівої руки.
"Пальці вітаються"
З'єднати пальці обох рук "будиночком". Кінчики пальців по черзі ляскають один по одному, вітаються великою з великим, потім вказівний з вказівним і так далі.
"Оса"
Випрямити вказівний палець правої руки і обертати їм; потім лівою, обома руками.
"Чоловічок"
Вказівний і середній пальці "бігають" по столу; правою,лівою рукою,
ті ж рухи проводити одночасно пальцями обох рук ("діти біжать наввипередки").
"Коза"
Витягнути вказівний палець і мізинець правої руки;   ту ж вправу виконати пальцями лівої руки;  потім одночасно пальцями обох рук.
"Окуляри"
Утворити два кружки з великого і вказівного пальців обох рук, з'єднати їх.
"Зайчик"
Витягнути вгору вказівний і середній пальці правої руки, а кінчики безіменного пальця і мізинця з'єднати з кінчиком великого пальця; ту ж вправу виконати пальцями лівої руки; потім  одночасно пальцями обох рук.
"Дерева"
Підняти обидві руки долонями до себе, широко розставити пальці.
 "Пташки летять"
Пальцями обох рук, піднятих до себе тильною стороною, проводити рухи вверх-вниз.
 "Згинання-розгинання пальців"
По черзі згинати пальці правої руки, починаючи з великого пальця;
виконати ту ж вправу, лише згинати пальці, починаючи з мізинця;
виконати дві попередні вправи пальцями лівої руки;
"Квітка"
Руки у вертикальному положенні, притиснути долоні обох рук одна до одної, потім злегка розсунути їх, округливши пальці.
"Бабуся пече млинці ";
Покласти кисті рук на стіл: одна рука стисла в кулак, інша розкрита. Одночасно поміняти положення.
"Кулак-ребро-долоня"
На площині столу три положення руки послідовно змінюють один одного. Виконується 8-10 разів правою рукою, потім лівою, далі обома руками.
Описані вище ігри і вправи забезпечують хороше тренування пальців, сприяють виробленню керованих рухів, розвитку точності рухів пальців.
 "Сорока-білобока"
Інтенсивні рухи великого пальця вперед-назад, вверх-вниз, по  колу;
Згинання-розгинання всіх пальців одночасно;
Згинання-розгинання руки в кистьовому суглобі;
Інтенсивне розтирання кожного пальця;
Точковий масаж кожного пальця між фалангами з бічних і фронтально-тильних сторін.
"Пальці лягають спати"
Почергове загинання пальців, потім їх одночасне випрямлення у супроводі вірша:
Цей пальчик хоче спати, а цей -  в ліжечко лягати,
Цей пальчик позіхнув, а цей пальчик вже заснув.
Тихіше, пальчик, не шуми, братиків не розбуди.
Встали пальчики, ура! Нам у школу йти пора.
"Дружба"
Дружать в нашій класі дівчата і хлопчики
(пальці рук з'єднуються в "замок").
Ми з тобою подружимо маленькі пальчики
(ритмічне торкання однойменних пальців обох рук).
Раз, два, три, чотири, п'ять
(почергове торкання однойменних пальців, починаючи з мізинців),
Починай знов рахувать.
Раз, два, три, чотири, п'ять. Ми закінчили рахувать.
(руки вниз, струсити кистями).

Ще вправи, які сприяють розвитку дрібної моторики

Розминання пластиліну, тіста, глини,  гумки і т.д.

Катання долонькою і пальцями  кульок, камінців, намистин.

Плескання в долоні з різною силою, міняючи темп.

Нанизування намистин, ґудзиків на нитку.

В’язання вузликів на мотузках, шнурках .

Штрихування, малювання олівцями, фарбами,крейдою

Різання ножицями.

Робота з конструктором, мозаїкою.

Катання олівця між долоньками.

Складання ланцюжки з канцелярських скріпок різного кольору.

Сортування бобів, квасолі, гороху, а також крупи (пшона, гречки, рису).

Застібання і розстібання гудзиків, блискавок, кнопок, гачків.

Загвинчування й відгвинчування шайби, кришок у бульбашок, баночок.

Перебирання чоток або намистинок одночасно двома руками назустріч один одному і назад.

Знаходження захованих предметів в «сухому басейні» з горохом і квасолею (в пластикових відрах або тазиках).

 Катання гумових, пластмасових, дерев'яних, поролонових м'ячів з шипами ("їжачків").

Змотування клубка ниток, намотування ниток на котушку.

Викладання фігур з паличок, кубиків, тощо.

Малювання з трафаретом, або по крапках чи цифрах.

Масаж рук, пальчиків.



Дидактичний матеріал: (завантажити)


Прописи  для тренування пальчиків. 

                                                 Можна завантажити і роздрукувати.

Шановні батьки. Дані прописи призначені для розвитку дрібної моторики рук малюка,
 координації рухів руки, розвитку просторового орієнтування в лініях аркуша, для формування графічних навичок  у дошкільників.

1.https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=https://docs.google.com/uc?authuser%3D0%26id%3D0BzgE_HnM8FPWWHdDbVlSWU5hSm8%26export%3Ddownload

2.https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=https://docs.google.com/uc?authuser%3D0%26id%3D0BzgE_HnM8FPWbHUyQ0l0cWZJbGM%26export%3Ddownload

3.http://www.liveinternet.ru/users/maknika/post258206349/

Десять заповідей для мами й тата майбутнього першокласника

1.    Починайте «забувати» про те, що Ваша дитина маленька. Давайте їй посильну роботу вдома, визначте коло її обов’язків. Зробіть це м’яко: «Якщо ти в нас уже великий, ми навіть можемо довірити тобі мити посуд».
2.     Визначте загальні інтереси. Це можуть бути як пізнавальні інтереси (улюблені книги, ігри, мультфільми), так і життєві (обговорення сімейних проблем).
3. Залучайте дитину до економічних питань родини. Поступово привчайте порівнювати ціни, орієнтуватися в сімейному бюджеті (наприклад, давайте гроші на хліб або морозиво, коментуючи суму).
4.  Не лайте, а тим  більше – не ображайте дитину в присутності сторонніх. Поважайте почуття і думки дитини. На скарги з боку оточуючих відповідайте: «Спасибі, ми поговоримо на цю тему.»
5.   Навчіть дитину ділитися своїми проблемами. Обговорюйте з нею конфліктні ситуації, що виникли з однолітками та дорослими. Щиро цікавтеся її думкою, тільки так можна сформувати в неї правильну життєву позицію.
6.    Постійно говоріть з дитиною. Розвиток мовлення – запорука успішного навчання. Були в театрі, цирку, кіно – нехай розкаже, що найбільше сподобалось. Слухайте уважно, ставте питання, щоб дитина відчувала, що це  Вам цікаво.
7.     Відповідайте на кожне питання дитини. Тільки в цьому випадку  її пізнавальний інтерес ніколи не згасне.
8.  Намагайтесь хоч іноді дивитись на світ очима Вашої дитини. Це основа взаєморозуміння.
9.  Частіше хваліть дитину. Підтримуйте віру в себе. На скарги, що щось не виходить,  відповідайте: «Вийде обов’язково, тільки треба ще раз спробувати». Формуйте високий рівень домагань. І самі вірте, що Ваша дитина може все, потрібно лише допомагати. Хваліть словом, усмішкою, ласкою й ніжністю.
10.  Не будуйте Ваші взаємини з дитиною на заборонах. Погодьтеся, що вони не завжди розумні. Завжди пояснюйте причину Ваших вимог, якщо можливо, запропонуйте альтернативу. Повага до дитини зараз – фундамент шанобливого ставлення до Вас сьогодні і в майбутньому.



ПОКАЗНИКИ 

РОЗВИТКУ ДИТИНИ У  6 РОКІВ

Пізнавальна діяльність:

1.Знає  імена та по- батькові батьків, дідусів, бабусь, знайомих, своє по батькові. Розуміє родинні зв'язки (бабуся - мамина мама, дядько Вітя- мамин брат).
2.Починає  орієнтуватися в місті: запам'ятовує дорогу куди-небудь після декількох повторень цього шляху, знає назву своєї зупинки транспорту, прилеглих вулиць.
3.Знає назви місяців, може сказати, який сьогодні день тижня, місяць, які свята бувають взимку, навесні.
4. Пам'ятає назви книг, які йому читали, може відповісти на питання, куди він їздив минулого літа, в минулі вихідні.
5.Починає розуміти час.
6.Може запам'ятати слово, сам підбираючи картинку, таку, яка нагадає слово і пояснити цей зв'язок. Наприклад, треба запам'ятати слово "пожежа" - дитина вибирає картинку із зображенням газети і пояснює "папір добре горить". Може встановити кілька таких зв'язків, а через 40 хвилин за картинками згадати слова.
7.Може  вгадати предмет за ознаками (зелений, товстий, довгий овоч- огірок).
8. Відрізняє форму слова від його змісту (яке слово довше - година або хвилина? Змія або черв'ячок?).
9.Порівнює  пари слів, називаючи не тільки відмінності, але і схожість (ромашка і кульбаба це квіти, ромашка біла, а кульбаба - біла, у ромашки є серединка, а у кульбаби немає і т.д.).
10.Розуміє складні мовні конструкції: "Саша пішов гуляти після того, як подивився телевізор. Що Саша робив раніше? Гуляв чи дивився телевізор?".
11.Встановлює  причинно-наслідкові зв'язки і закономірності (Вова кинув у воду монетку - монетка потонула. Кинув цвях - він потонув. Мама сказала, все залізні предмети тонуть. Потоне чи ні маленька залізна кнопочка? Маша виглянула у вікно і сказала - вночі був дощ. Що побачила на вулиці Маша?).
12.Може  підбирати слова на певний звук, придумувати слова із заданою кількістю звуків, ділити слова на звуки К-А-Ш-А.
13.Уміє  складати і віднімати в межах 10. Може вирішувати непрямі завдання. (На гілці сиділи пташки. До них прилетіли ще 2 пташки і всього стало 5 пташок. Скільки пташок спочатку сиділо на гілці?)
14. Малює, конструює, ліпить за умовою, яке задає дорослий.
Моторика:
1.Стрибає  через скакалку, влучає в рухомий об'єкт (комп'ютерні ігри з пістолетом), катається на двоколісному велосипеді.
2.З’єднує  прямою лінією точки, що знаходяться на відстані 6-8 см один від одного.
3.Копіює  орнаменти, складні геометричні фігури (трапеція, п'ятикутник).
4. Синхронно двома руками приставляє кожен пальчик до великого пальця.
Образотворча діяльність:
1.Аккуратно розфарбовує, штрихує, може довільно змінювати силу тиску на олівець (товсті і тонкі лінії).
2.Малює  за завданням дорослого палички однакової висоти, копіює зразки (кружечки, квадратики), дотримуючись розміру.
3.Може  продовжити заданий орнамент, повторити контур "звивисті доріжки".
Гра:
Стають доступними настільні ігри з правилами: доміно, шашки, карти.
Грає в школу, приймаючи на себе роль вчителя.
Спілкування:
Легко включається в спільну гру з дітьми, може домовитися з партнером про спільні дії, добре розуміє вказівки не дуже знайомих людей в організації будь-якої діяльності. У присутності батьків може по суті відповідати на питання зовсім незнайомих людей.
Навички:
Може виконувати складні інструкції (У лівому верхньому шухляді письмового столу в червоній коробці лежать олівці. Принеси мені жовтий.). Розбивання інструкції на етапи: відкрий ящик столу, знайди коробку і т.д. не допускаються. Засвоює послідовність операцій при виконанні простих побутових дій.
Показники розвитку уваги.
Діти цього віку здатні до довільної уваги, проте стійкість її ще невелика (10-15 хвилин) і залежить від умов та індивідуальних особливостей дитини. Кількість одночасно сприйманих об'єктів невелика (1-2). Діти цього віку не здатні швидко і часто переключати увагу з одного об'єкта або виду діяльності на інший.
До шести років діти повинні:
1.Виконувати  завдання, не відволікаючись протягом 15 хвилин;
2.Утримувати  в полі зору 8-10 предметів;
3Знаходити 7-8 відмінностей між предметами;
4.Виконувати  самостійно завдання за запропонованим зразком;
5.Уміти знаходити однакові предмети.
Показники розвитку пам'яті:
До шести років діти повинні:
1.Уміти  запам'ятовувати не менше 7-8 запропонованих предметів або названих слів;
2.Уміти  запам'ятовувати і розповідати вірші, потішки, загадки;
3.Переказувати  близько до тексту розповідь або казку;
4.Запам’ятовувати  ряди цифр (від 4 до 6) зорово і на слух;
5. Запам’ятовувати  і повторювати фрази, що складаються з 7-8 слів;
6.Розповідати  про події свого життя, згадуючи всі подробиці;
7.Розповідати  по пам'яті зміст сюжетної картинки.
Показники розвитку мислення:
До шести років діти повинні:
1.Уміти  вибудовувати послідовність подій за серією сюжетних картинок і складати зв'язну розповідь;
2.Класифікувати  предмети в групи за певними ознаками (колір, форма, величина, призначення);
3.Підбирати  підходящі предмети один до одного, пов'язуючи їх між собою за змістом;
4.Знаходити зайвий предмет в группах предметів із спільною ознакою;
5.Розв’язувати  прості логічні задачі;
6.Вибудовувати  логічний ряд з фігур;
7.Порівнювати  два предмети між собою, називати, чим вони схожі і чим відрізняються один від одного;
8.Складати  розрізні картинки з 5-6 частин;
9.Будувати  пірамідку з 10 кілець з урахуванням їх величини;
10. Адекватно реагувати на гумористичні ситуації і зображення, жарти, загадки, гумористичні оповідання, розуміти їх прихований сенс.




Як навчити дитину любити читати



Книги - найкращі друзі людини. Читання допомагає розширити кругозір і сприяє розвитку вашої дитини. Однак, беручи до уваги величезну кількість розважальних засобів, таких як телебачення, мультики, СD / DVD і відеоігри, стало досить важким прилучити дітей до читання. Ось кілька корисних порад, які допоможуть Вам привчити вашу дитину до світу книг. 

Оточіть дітей книгами

Це один з кращих способів навчити вашу дитину любити читати. Розкладіть книги і журнали так, щоб їх було легко знайти. Нехай вони будуть доступні у вашому домі. Якщо ваша дитина виросте серед книг і бачачи, що її батьки - книголюби і захоплені читачі, їй буде цікаво випробувати це на собі. 
Нехай місце для книг буде виділено в  найсвітлішому місці. Журнали складіть в стопку, дитячі книги покладіть на стіл, барвисті і книги, що легко читаються, покладіть серед іграшок, кілька книг - в машину і кілька книг - в спальню. Присвятіть кут будинку книгам і зберіть бібліотеку. 
Коли ваша дитина буде оточена такою безліччю книг та журналів, звісно вона буде схильна до читання книг. Дошкільнята особливо люблять слухати історії. Цікаві книги в їхніх руках можуть зацікавити їх дізнатися багато чого про це. Так ви не тільки навчите дитину любити читати, але й берегти книги.

Дайте їм яскраві, барвисті книги

Діти люблять яскраві книги, а книги без картинок їх не цікавлять. Тому дайте їм книги, що містять в собі безліч різних барвистих ілюстрацій. Саме яскраві картинки викликають інтерес до читання і пізнавальності. 
В даний час, завдяки сучасним технологіям, видання книг зробило книги доступними. Багато можливостей для озвучування книг. Аудіо-книги - теж один з можливих варіантів для збудження інтересу до творів літератури. 

Казки чи історії на ніч

Один із найкращих способів прищепити любов дітей до книг - це читання перед сном. Діти з нетерпінням чекають історії, лежачи в ліжку. Якщо у Вас двоє дітей, попросіть старшого розповісти історію молодшому.

Читайте самі

Якщо ви не знаєте, як навчити дитину любити читати, то подайте їм приклад. Діти на підсвідомому рівні переймають звички у своїх батьків. Якщо у Вас є звичка читати, найімовірніше, що ваша дитина виросте книголюбом. Якщо Ви мало дивитеся телевізор, а в основному читаєте, будьте впевнені - те ж саме повторять ваші діти.

Дозвольте дітям самим вибирати книги

Дайте дитині з раннього віку познайомитися з книгами. Правильно буде з 3 років, і починайте вчити розуміти чарівні слова. Беріть з собою вашого малюка в бібліотеку або в книжковий магазин, давайте йому можливість вибирати книги.
При цьому, допоможіть дитині знайти правильний формат книги, перегорніть книгу разом. Поясніть їй, про що в ній пишуть. 
Для Вас і вашої дитини буде дивним відкриттям світ книг і його можливостей. Навчіть вибирати книгу і навіть вимагати купити її. Це буде прекрасною здоровою звичкою.

Дивіться відео, яке спонукає прочитати книгу

Привчити дітей до читання можна, використавши перегляд мотиваційного відео. Нехай відео буде надихаючим, міститиме в собі красиві картинки з глибоким посланням, яке ймовірно має більший вплив, ніж слова мами. Знайдіть веб-сайт, в якому є  цікаві відео, спеціально зроблені для дітей. Повірте, це буде хорошою точкою відліку для того, щоб почати розмову про читання книг. 
В усі часи книга була і буде показником рівня розвитку людини.
Тепер ви знаєте, як навчити дитину любити читати! Вперед!




Тексти для читання з малюнками

Автор: С. Ігнатьєва

1 коментар:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...